HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD
HERSENSPINCELS 2: GEVALLEN ACHTERHOOFD

woensdag 22 augustus 2012

BICYCLEMAGEDDON

Ik las een artikel over smartphonegebruik op de fiets. Het jullie allemaal vast opgevallen dat er een kop vastgeplakt aan een scherm en geen idee wat er in realtime gebeurt - generatie bestaat. Dat het onmogelijk is om analoog contact te krijgen met deze generatie staat buiten kijf. Maar dat het op de fiets gevaarlijk zou zijn volgens dit artikel, daar ben ik het niet mee eens. Het maakt namelijk helemaal niks uit, want als het geen smartphone is, dan heb je te maken met helemaal op gaan in de koptelefoon, structureel naarstig proberen het opletten in de min te laten lopen en een algemene "kan mij het verrotten" houding.

Plotseling inhalen, afslaan zonder richting aan te geven, structureel door rood rijden, uit hoekjes vandaan komen waar je als fietser niet hoort te zijn of hoort te kunnen komen en ervan overtuigd zijn dat je voorrang hebt. Dat alles gebeurt met een onmiskenbare stelregel; "Gij zult niet (uit)kijken!" 

Er zijn nog 2 andere generaties fietsers die "deelnemen aan het verkeer" Ouderen; die kunnen niet meer opletten en/of een verkeerssituatie beoordelen. Volwassenen; die willen wel opletten maar zijn te druk met hun relatie, hun kinderen, de carriere of een combinatie van het voorgaande.

Kortom; fietsers kijken niet uit en ik ben gestopt met verbaasd zijn over waarom ik niet elke 5 meter dit tegen kom:


Ik weet namelijk hoe het komt. We hebben de natuurlijke selectie uitgeschakeld. Als gemotoriseerde bestuurder ben je namelijk ALTIJD verantwoordelijk voor de schade aan de fietser, WAT HIJ OF ZIJ OOK DOET. Je ziet dus automobilisten, motorrijders en brommeerders snoeihard remmen, gevaarlijk uitwijken en andere toverkunsten uithalen om plotselinge zelfmoordpogingen van fietsers te voorkomen. 

Ik wil graag stemmen voor een partij die zich hard gaat maken om deze regel een jaar lang omgedraaid te krijgen; elke fietser is ALTIJD verantwoordelijk voor 500% van de schade gemaakt aan een voertuig WAT HIJ OOK DOET, zelfs als hij sterft. Natuurlijke selectie haalt het eerste randje eraf, en ik denk dat het tweede kwartaal een stuk veiliger wordt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten